Bedrijven met dit beroep:

Account Executive

Een Account Executive speelt een cruciale rol in het opbouwen van duurzame klantrelaties en het stimuleren van de verkoopgroei binnen een organisatie. Een account executive is dé schakel tussen de klant en de producten of diensten die worden aangeboden.

Het beroep Account Executive valt binnen een organisatie onder de afdeling sales. Een Account Executive is een professional in de verkoop en verantwoordelijk voor het onderhouden van klantrelaties en het genereren van (meer) verkoop. Dit omvat het identificeren en begrijpen van (potentiële) behoeftes van de klant, het presenteren van passende oplossingen, onderhandelen over voorwaarden en het behalen van verkoopdoelen.
Account Executives streven naar tevredenheid en behoud van klanten. Het is een uitdagend beroep waar verschillende competenties zoals goede communicatie, time-management en productkennis samenkomen.

Waar kun je werken?
Bij bedrijven die gericht zijn op de verkoop van een product of dienst en waar actief wordt gewerkt aan het werven van nieuwe klanten. Denk aan reclamebureaus, verzekeraars, drukkerijen, de ICT-sector en de voedingsmiddelenindustrie.

Wat zijn je belangrijkste taken?

  • Klantbeheer
    Identificeren, benaderen en opbouwen van relaties met potentiële klanten. Onderhouden van bestaande klantrelaties door regelmatig contact te onderhouden en behoeften te begrijpen.
  • Klantbehoeften analyseren
    Diepgaand inzicht verkrijgen in de behoeften, doelen en uitdagingen van klanten om oplossingen te bieden die hierop aansluiten.
  • Product- en dienstkennis
    Grondige kennis van de producten of diensten die de organisatie aanbiedt om klanten goed te kunnen adviseren.
  • Presentaties en voorstellen
    Opstellen en presenteren van voorstellen en offertes die aansluiten bij de behoeften van de klant.
  • Verkoopdoelstellingen behalen
    Het stellen en behalen van verkoopdoelstellingen en quota om de omzet van de organisatie te vergroten.
  • Marktonderzoek
    Volgen van trends en ontwikkelingen in de markt om op de hoogte te blijven van de concurrentie en nieuwe kansen te identificeren.
  • Onderhandelen
    Onderhandelen over prijzen, voorwaarden en leveringsschema’s met klanten om tot overeenkomsten te komen.
  • Samenwerking met interne teams
    Samenwerken met marketing, productontwikkeling en andere interne teams om de behoeften van klanten effectief te bedienen.
  • Rapportage en administratie:
    Bijhouden van verkoopactiviteiten, klantinformatie en rapporteren aan leidinggevenden.
  • Klanttevredenheid en -behoud
    Zorgen voor tevredenheid en behouden van klanten door uitstekende service te bieden en problemen op te lossen.
  • Oplossen van klantproblemen
    Behandelen van vragen, klachten en eventuele problemen van klanten om hun tevredenheid te waarborgen.
  • Op de hoogte blijven van de branche
    Continu leren en up-to-date blijven met de laatste ontwikkelingen in de branche.

Welke competenties moet je hebben?

  • Verkoop vaardigheden;
  • Klantgerichtheid;
  • Communicatievaardigheden;
  • Relatiebeheer;
  • Resultaatgerichtheid;
  • Onderhandelingsvaardigheden;
  • Marktkennis;
  • Productkennis;
  • Zelfmotivatie;
  • Analytisch denken;
  • Time-management;
  • Teamplayer;
  • Stressbestendigheid.

Interessegebied

Dienstverlening en Producten (D&P)

Niveau

MBO 2, MBO 3, MBO 4, VO (mavo, havo, vwo)

Bedrijven met dit beroep:

Kans op werk

Stel je vraag over dit beroep

Naam*
Telefoonnummer*
E-mailadres*
Omschrijf je vraag*

In Zuidoost-Brabant
van vmbo naar beroep, bedrijf en mbo